Sonic Acts Biënnale 2024
De tentoonstelling The Spell of the Sensuous belicht de vloeiende grenzen tussen het menselijke en het ‘more-than-human’ en brengt tactiele sculpturen, videowerken en grootschalige installaties samen. De deelnemende kunstenaars onderzoeken op de achtergrond van de voortdurende milieucrisis, onderzoeken de deelnemende kunstenaars dominante systemen van uitbuiting, de onbelichte geschiedenis van vervuiling, lichamelijke landschappen en post-natuurlijke ecosystemen.
De werken in de tentoonstellingen bij W139 en Looiersgracht 60 bouwen voort op On Touching – The Inhuman That Therefore I Am van feministisch theoreticus en natuurkundige Karen Barad, en suggereren tactieken van ‘visuele hapticiteit, zintuiglijke afstemming, interspecies signalering, affectief geladen multisensorische dans en technologische intimiteiten’. In dat opzicht streven ze ernaar de kloof tussen fysieke ontmoetingen en ontmoetingen via technologie te overbruggen, en onthullen hybride manieren om zich te verhouden tot de wereld en haar ecosystemen.
De werken van Pedro Matias, Sasha Litvintseva en Beny Wagner, Annika Kappner, Brackish Collective, Jota Mombaça, Harun Morrison, Natasha Tontey en touche-touche volgen deze tactiele draad en proberen samen met een veelvoud van lichamen een verbinding te voelen met een steeds groeiende gemeenschap van wezens en dingen.
De kunstenaars benadrukken de rol van intuïtie en refereren aan speculatieve communicatietechnologieën, (micro)lichamelijke landschappen en matriarchale inheemse kosmologieën. Binnen de tentoonstelling biedt de beweging van water een vloeiende antikoloniale benadering van denken en luisteren, terwijl de processen van verval worden begrepen als een poëtica van metamorfose en transformatie.
Voor meer informatie over de tentoonstelling en het publieksprogramma kun je de website van Sonic Acts 2024 bezoeken.