Laden Evenementen
Screening, Talk, Remarkable Meetings with Disgusting Men

Museumnacht — Horror: Made in Turkey

Museumnacht bij W139 omvat een gesprek en serie screenings, waar EMIRHAKIN en kunstenaar Elif Satanaya Özbay de opmerkelijke transformatie van de Turkse horror film zullen bespreken. Özbay is zowel in haar artistieke praktijk als via een persoonlijke obsessie zeer bevlogen met het horrorgenre. Ze schuift aan bij EMIRHAKIN in een gesprek dat aansluit bij de thema’s van de tentoonstelling Remarkable Meetings with Disgusting Men en daarop voortbouwt.

Het gesprek zal focussen op de verschuiving binnen het Turkse horror-genre gedurende de afgelopen twee decennia: van Hollywood-imitatie tot een duidelijke nadruk op Koransymboliek, en onderzoekt hoe deze veranderingen de politieke en maatschappelijke verschuivingen in Turkije weerspiegelen. De kunstenaars zullen deze transformaties traceren aan de hand van hun persoonlijke herinneringen en deze verbinden met het collectieve geheugen van Turkije en zijn diaspora. Door fragmenten van iconische Turkse horrorfilms te vertonen, zullen ze op performatieve manier bespreken hoe dit genre de afgelopen twintig jaar is omgevormd ten dienste van hedendaagse Turkse politieke narratieven.

De avond wordt afgesloten met een dj-set van SIGA, die ons meeneemt op een wereldwijde reis door de nacht, waarin het vieren en het rouwen tegelijkertijd gestimuleerd zal worden. Genres: Ambient, Fourth World, Psychedelische Turkse Jazz, Arabisch, Teenage Rage, TikTok-hits en meer.

Heb je een Museumnacht ticket en wil je het gesprek met Elif Satanaya Özbay en EMIRHAKIN bijwonen, RSVP dan hier. Let op: het evenement is alleen toegankelijk met een Museumnacht ticket

Tickets zijn verkrijgbaar via de website van Museumnacht.

19:00 Deuren openen
19:30-21:00 Gesprek Elif Satanaya Özbay en EMIRHAKIN
21:30-01:30 DJ set SIGA
02:00 Deuren sluiten

Elif Satanaya Özbay is een in Amsterdam gevestigde kunstenaar wiens multidisciplinaire praktijk bestaat uit performances, installaties en essays. Met een achtergrond in film gebruikt ze haar Turks-Circassische erfgoed en haar interesse in horrorcinema als lens om narratieve structuren te onderzoeken. Door technieken zoals montage en collage te combineren met scenografische interventies, creëert Özbay gelaagde werken die persoonlijke geschiedenis, folklore en popcultuur samenbrengen met het onheilspellende. Ze verkent de rol van de onbetrouwbare verteller en bevraagt traditionele vertelvormen. Haar werk navigeert door thema’s als geheugen, mythologie en materialiteit en hercontextualiseert objecten en verhalen om nieuwe betekenissen te creëren.

EMIRHAKIN stelt urgente maar open vragen over de invloed van hedendaagse politiek op de menselijke psyche. EMIRHAKIN baant een weg door de steeds veranderende tekens en symbolen van onze tijd en is vooral nieuwsgierig naar dingen die daar geplaatst worden waar ze niet thuishoren, als een constante herinnering aan het feit dat betekenis vaak ontstaat door deze willekeur. Zijn praktijk omvat performance, tekst, video en installatie, die worden vertaald in visuele (en niet-visuele) indexen. Door het uitdagen van het publiek en van zijn eigen lichaam ontmantelen zijn langdurende performances de vastomlijnde manieren van observeren en performen. Zijn stukken beschouwen ruimte en lichamelijkheid als meer dan een onderhandeling, en verzetten zich tegen het geconstrueerde idee van tijd door middel van queer temporalities.

SIGA neemt ons mee op een wereldwijde reis door de nacht, waarin het vieren en het rouwen tegelijkertijd gestimuleerd zal worden. Je kunt verwachten af te dwalen in je eigen ziel, of misschien af en toe wat deuntjes te shazammen. Eén ding is zeker, je zult in ieder geval een klein dansje maken voor het einde van de nacht, want als wij niet dansen voor onze eigen successen, wie dan wel? Genres: Ambient, Fourth World, Psychedelische Turkse Jazz, Arabisch, Teenage Rage, TikTok-hits en meer.