Laden Evenementen
Tentoonstelling, Taking Root Among the Stars

Taking Root Among the Stars

Octavia E. Butlers baanbrekende sciencefictionboek Parable of the Sower uit de Earthseed-trilogie (1993) begint op 20 juli 2024. In het licht van deze belangrijke datum initiëren Müge Yilmaz en Anna Hoetjes Taking Root Among the Stars. Deze tentoonstelling komt voort uit de nalatenschap van Butlers werk en herdenkt een jaar waarin de toekomst het heden werd, en toen het verleden werd.

De tentoonstelling toont het werk van kunstenaars en schrijvers die sciencefiction niet alleen gebruiken als thema in hun werk, maar ook als middel om verschillende sociale realiteiten, alternatieve toekomsten en gedeelde relaties met de natuur voor te stellen. De tentoonstelling richt zich op een interdisciplinaire verkenning van feministische, trans-, queer- en decoloniale sciencefictionliteratuur en beschouwt deze als speculatief middel om de maatschappij waarin we leven te bekritiseren. De kunstenaars in deze tentoonstelling tonen werken waarin ze zichzelf schrijven in de toekomst(en) die ze willen zien.

Als platform voor uitwisseling op de intersectie van kunst, literatuur, ecologie, wetenschap en activisme doet deze tentoonstelling een beroep op speculatie en haar feministische mogelijkheden. Taking Root Among the Stars omarmt wat Walidah Imarisha ‘visionaire fictie’ noemt: fantastische teksten die ons helpen om nieuwe, rechtvaardige werelden voor te stellen. Visionaire fictie bekrachtigt de kennis van gemarginaliseerde groepen en stelt hen in staat om meer radicaal fantasierijke toekomsten te verwezenlijken. Door werken samen te brengen die op zichzelf al platforms voor uitwisseling zijn, schept de tentoonstelling ruimte voor worldbuilding. Door het initiëren van dialoog, reflectie en interactie met het publiek nodigt de tentoonstelling uit om een radicaal andere toekomst voor te stellen – een toekomst waar we naar uitkijken en waar we niet bang voor zijn.

De tentoonstelling is specifiek gericht op het bieden van een platform voor feministische, queer, zwarte diasporische en decoloniale makers. Elk werk in de tentoonstelling is een klein universum op zich, dat haar eigen gemeenschap draagt. Net zoals in een interstellair systeem ontmoeten sommige omloopbanen elkaar, raken ze elkaar aan of overlappen ze elkaar. Van de diepten van de oceanen tot de randen van de kosmos: omgevingen waar we nog heel weinig van weten, en die worden gezien als nieuwe gebieden om te ontginnen en te exploiteren. De werken in deze tentoonstelling doorkruisen deze gebieden, maar openen ruimte om ons nieuwe werelden voor te stellen; kijkend naar wat we kunnen maken in plaats van wat we kunnen vernietigen. Van een feministische sciencefictionbibliotheek tot een collectieve sterrenkaart en een herschrijving van de protocollen van de tijd: de tentoonstelling brengt oceanische queerness, afrofuturistische superwezens en een speculatieve satelliet voor postkoloniale toekomsten samen.

Het contextprogramma bestaat uit workshops, leesgroepen en bijeenkomsten die de mogelijkheden van verbindingen met speculatieve literatuur buiten theorie en filosofie zichtbaar maken. Door middel van praktische workshops over survival, zowel in het huidige politieke klimaat als in de directe omgevingen waarin we leven, wil het contextprogramma gemeenschappen bouwen, verbinden en bestendigen. Door samen te komen om te lezen en te schrijven, om nieuwe vaardigheden te leren, om te luisteren en om met elkaar te zijn, bevestigt het contextprogramma dat het speculatieve geworteld is in het opdoen van gereedschappen voor de toekomst.

Met werken van: AiRich, Black Quantum Futurism, Maartje Folkeringa, Anna Hoetjes, Adriana Knouf, Brittany Nelson, Ada M. Patterson, Sondi en Müge Yilmaz.

De tentoonstelling werd voorafgegaan door Gathering Earthseed, een dagvullende bijeenkomst over feministische science-fiction en het nalatenschap van Octavia E. Butler op 20 juli met een panelgesprek, workshops, een ritueel en een gezamenlijk diner.

Visuele identiteit door Sheona Turnbull.

Deze tentoonstelling wordt ondersteund door Gieskes-Strijbis Fonds, Mondriaan Fonds, Amsterdams Fonds voor de Kunst, het Cultuurfonds, Fonds21, The Netherland-America Foundation en Oedipus Brouwerij.