Gesprek tussen EMIRHAKIN en Ghaith Kween Qoutainy
Initiërend kunstenaar EMIRHAKIN gaat in gesprek met Ghaith Kween Qoutainy over de kunstwerken en onderliggende thema’s van Remarkable Meetings with Disgusting Men.
“…Ik lees dit nu opnieuw en bedenk me waarom ik dit commentaar heb gegeven. Ik denk, nu ik hier met nieuwe ogen naar kijk, dat ik kan zien hoe het dezelfde formule heeft als jouw show; de verhoudingen tussen angst en onverschrokkenheid, de zelf en niet-zelf, het gezegde en het impliciete, het culturele en politieke, het een en het vele. De controverse van iets laten zien wat niet getoond kan worden; gecensureerd, uitleg hierover geven terwijl je weet dat geen van de luisteraars het zal begrijpen, maar om toch te proberen dat te onthullen waarvan je zelf niet eens zeker weet dat het eronder ligt…dit verontrust men. Hoe kun je iets tegen anderen zeggen wat je niet tegen jezelf kunt of weet te zeggen!? Doe je dat neuriënd in gebed?!”
Opmerking van Ghaith Kween Qoutainy.
EMIRHAKIN stelt urgente maar open vragen over de invloed van hedendaagse politiek op de menselijke psyche. EMIRHAKIN baant een weg door de steeds veranderende tekens en symbolen van onze tijd en is vooral nieuwsgierig naar dingen die daar geplaatst worden waar ze niet thuishoren, als een constante herinnering aan het feit dat betekenis vaak ontstaat door deze willekeur. Zijn praktijk omvat performance, tekst, video en installatie, die worden vertaald in visuele (en niet-visuele) indexen. Door het uitdagen van het publiek en van zijn eigen lichaam ontmantelen zijn langdurende performances de vastomlijnde manieren van observeren en performen. Zijn stukken beschouwen ruimte en lichamelijkheid als meer dan een onderhandeling, en verzetten zich tegen het geconstrueerde idee van tijd door middel van queer temporalities.
Ghaith Kween Qoutainy is kunstenaar, organisator, oprichter en directeur van ISSUE Magazine, geboren in Damascus, Syrië en gevestigd in Amsterdam. Hun huidige werk richt zich op onderzoek naar de dynamiek van ruimtelijke oriëntatie, de wetgeving die dit mogelijk maakt en de sociaal-politieke sfeer die dit kleurt. Hun praktijk is onderzoeksgedreven, waarbij inhoud en het teweegbrengen van verandering prioriteit krijgen boven medium en esthetiek. Hun werkt meestal in samenwerking en verdiept zich in onderwerpen als (dis)identiteit, kritische sociaal-culturele inclusie en politieke activatie door middel van kunst en culturele middelen. Hun curatoriële/culturele programmering ligt in het verlengde van hun artistieke praktijk en is vooral gericht op gemeenschapsvorming, collectiviteit, sociale rechtvaardigheid, zichtbaarheid en intersectionaliteit.
Reserveer je ticket via de Eventbrite-pagina.
Ticket: € 7,50