Real-time History | vertoning en gesprek

17 Nov | 19.30 – 21h
Foundland Collective with Hanna Rullmann
Moderated by: Margarita Osipian 

Koop hier tickets!

Over dit evenement

In de loop van wereldwijde conflicten kan visueel materiaal, gegenereerd door getrainde en ongetrainde videomakers, mogelijk de enige documentatie zijn van vastgelegde gebeurtenissen. In hedendaagse tijden van post-waarheid en wijdverspreide manipulatie van mediaverhalen worden de betrokken poortwachters, verzorgers en tolken van dergelijke documentatiekluizen essentieel in het vaststellen van gerechtigheid, maar ook in het algemeen in het herdenken van belangrijke gebeurtenissen voor toekomstige generaties.

In de nasleep van het Syrische conflict zijn in 2020 een aantal Europese rechtszaken begonnen waarin aanklagers zich beriepen op het beginsel van universele rechtsmacht in het internationaal recht om personen te vervolgen die nu in Europa zijn gevestigd en die misdaden tegen de menselijkheid hebben begaan in Syrië. Deze ontwikkelingen maken het mogelijk dat videomateriaal bijdraagt aan de juridische follow-up van oorlogsmisdaden, ook al is dat niet in een Syrische context.

Real-time History is een serie videogesprekken die een kijkje neemt achter de schermen om perspectieven te verkennen van “makers”, “distributeurs” “analysers”, “archivarissen” en “juridische interpretatoren” die vragen stellen, bijdragen en waken over accurate en gedetailleerde interpretaties van open source beeldmateriaal. In het programma van vanavond gaan we de dialoog aan rond het Real-time History project – een lopend onderzoek dat artistieke methodes van subjectieve, beeldgerichte analyse gebruikt om videomateriaal in verband met het Syrische conflict naast elkaar te leggen en te interpreteren.

Het programma begint met een vertoning van de eerste iteratie van Real-time History, die in september 2018 werd gelanceerd als een 22 minuten durende video en zich richtte op videoreportages van een specifieke vermeende aanval met een chemisch wapen die op 7 april 2018 plaatsvond in de stad Douma. De meeste van de belangrijkste video’s in kwestie zijn gevonden op het webplatform Syrian Archive (www.syrianarchive.org), “een door Syriërs geleid en geïnitieerd collectief van mensenrechtenactivisten dat zich toelegt op het cureren van visuele documentatie met betrekking tot mensenrechtenschendingen en andere misdaden”. Na de vertoning zullen Foundland Collective (Lauren Alexander en Ghalia Elsrakbi) en Hanna Rullmann ons vergezellen om in dialoog te gaan over de nieuwe en zich ontvouwende iteraties van Real-time History, waarbij we kijken naar hoe archieven worden verzameld; de kracht en waarden die voortkomen uit de analyse van open source materiaal; en het belang van het openstellen, bevragen en omarmen van de complexiteit van collectieve verhalen.

Waarschuwing: Dit evenement bevat gevoelige video-inhoud die gewelddadigheden toont.

Reservering verplicht

Kunstenaars Bios:

Foundland Collective

Lauren Alexander (1983, ZA) Ghalia Elsrakbi (1978, SYR)

Foundland Collective werd in 2009 opgericht door de Zuid-Afrikaanse Lauren Alexander en de Syrische Ghalia Elsrakbi en is sinds 2014 gevestigd tussen Amsterdam en Cairo. Het duo onderzoekt ondervertegenwoordigde politieke en historische verhalen door te werken met archieven via kunst, design, schrijven, educatieve formats, het maken van video’s en het vertellen van verhalen. Foundland werd bekroond met de Smithsonian Artist Research Fellowship voor onderzoek in het grootste Arabisch-Amerikaanse archief in 2015/2016 en stond op de shortlist voor de Nederlandse Prix de Rome prijs in 2015 evenals de Dutch Design Awards in 2016. In 2017 ging hun korte video, “The New World, Episode One” in première in het Centre Pompidou, Parijs en in 2018 werd deze vertoond op het Rotterdam International Film Festival. Het duo heeft op grote schaal lezingen gegeven en tentoongesteld in Europa, de Verenigde Staten en het Midden-Oosten, waaronder bij ISPC, New York, Ars Electronica, Linz, Impakt Festival en BAK, Utrecht, London Art Fair, Beursschouwburg, Brussel, Fikra Biennial, Sharjah en Tashweesh Feminist Festival, Cairo en Brussel. Verschillende van Foundlands videowerken worden bewaard en gedistribueerd door het Nederlandse mediakunstarchief LIMA, Amsterdam.

www.foundland.info

Hanna Rullmann (1993, NL) is onderzoeker en kunstenaar. In haar praktijk houdt ze zich bezig met vragen over ecologisch herstel, milieugeschiedenissen en de juridische/politieke productie van naturen. Ze studeerde in 2018 af met een MA aan het Centre for Research Architecture van Goldsmiths en heeft gewerkt als onderzoeker voor Airwars en Amnesty, waarbij ze beeldanalyse gebruikte om mensenrechtenschendingen in Syrië, Irak en Jemen te onderzoeken. Ze is een stichtend lid van het Border Ecologies netwerk, een onderzoeksgroep die de complexe ecologische relaties van grenslandschappen onderzoekt. Tentoonstellingen/vertoningen/lezingen o.a. MIMA (UK), ar/ge kunst (IT), Vdrome, Tranzit (SK), Z33 (BE), Jan van Eyck (NL), La Casa Encendida (ES) en Het Nieuwe Instituut (NL).

TOEGANG

W139 verandert haar toelatingsbeleid om een principe van solidariteit op een nieuwe manier te verkennen: Pay-it-forward. Deze nieuwe stap is onderdeel van een duurzaam plan om een diversiteit aan financieringsbronnen voor W139 te creëren. Bij een bezoek aan W139 kost een entreeticket €3, maar je kunt €6, €9 of meer betalen. Een pay-it-forward voor iemand in de gemeenschap die ook kunst wil zien of mee wil doen aan evenementen, maar het financieel minder goed heeft.

Community Ticket
Dit ticket is voor de leden van de gemeenschap die het entreegeld van €3 niet kunnen betalen.
Iemand anders heeft een community ticket gekocht om dit ticket te financieren.

Ticket voor jezelf | 3 Euro
Dit ticket is voor jezelf

Ticket voor jezelf + 1 Community Ticket | 6 Euro
Dit ticket is voor jezelf en voor een persoon in de gemeenschap

Ticket voor jezelf + 2 Community Tickets | 9 Euro
Dit ticket is voor jezelf en voor twee personen in de gemeenschap

Toegangskaarten voor de tentoonstelling zijn te koop bij de ingang van W139.
Online tickets zijn alleen voor het publieke programma en evenementen.