Laden Evenementen
Dit event is voorbij.

Shifting Spaces

18/03/2016 – 01/05/2016

Deelnemende kunstenaar(s) Khaled Al Kordi, Isfrid Angard Siljehaug, Katayoun Arian, Selçuk Balamir,Lola Bezemer, Eva Bjarnadótiir, Teresa Borasino,Juan Borgognoni, Mario Caporali, Chun-Han Chiang, Mariana Darvas Lanari, Decolonize The Museum, Discourse, Alexandra Dragne, Monique Duurvoort, Muhamed Elian, Titus Elias, Mitchell Esajas, Maaike Fransen, Quinsy Gario, Lenny van Gent, Sandra Gnjatović, Jasper Griepink, Paul Groot, Menno Grootveld, Guerilla Kitchen, Noah Harnisch-Diamond, Fadi Hindash, Isabel Hoving, Leiden International Short Film Experience, Patricia Kaersenhout, Marcin Kaminski, Prabhu Kandachar, Elie Karam, Manjit Krishna Kaur, Leonie Kuipers, Julia Lind, Bram Loogman, Alina Lupu, Silvia Martes, DJ Michel, Hannah Mjølsnes, Wayne Modest, Monocroma, DJ Mx, Gus Naamani, Marco Novo, Maud Oonk, Eric Peter, Rory Pilgrim, Christine Quinan, Rabotnik, Rikke Roesdahl, Aurora Rosales, Nicanor Roses, Jans Schaper, Aju Shrestha, DJ Slow Dance, Julia Sokolnika, Jip van Steenis, Sterkwater, Frank Theys, Nora Tinholt, Samaria Torres Velez, University of Colour, Babeth M. VanLoo, Alfie Vanwyngarden, Dick Verdult, Lasse Vermeer, Joaquin Wall, Luis Wall, Warache beat, Jacco Weener, Louwrien Wijers, Kata Youn, Mercedes Zandwijken, Mart van Bree, Isabelle van der Bom, Gerald van der Kaap, Noor van der Ploeg

Welkom

Doe je schoenen uit

Loop door de ruimte

Zit, arriveer, praat

En drink wat thee

Shifting Spaces roept het fysieke en aardse bewustzijn op dat ontstaat wanneer we onszelf toegeven aan een vertraagde, bewuste ervaring. Wanneer we kijken naar globale vraagstukken, is het belangrijk een lokaal en menselijk perspectief in te nemen voor het openstellen van de mentale, fysieke, publieke, persoonlijke en intieme ruimte.

De komende maand verblijven verschillende kunstenaars in de W139, opzoek naar een gevoel van gemeenschap. De kunstwerken variëren van dagelijkse performances tot een enorme muurschildering en van videoscreenings tot een theehuis. Jacco Weener en Joaquin Wall leven in de W139 en creëren dagelijks performances. Ze verkennen beide verbondenheid door middel van “healing sessions” en een reeks dansworkshops genaamd ‘Twerking Resistance’. Daarnaast screent Louwrien Wijers ‘Art Meets Science and Spirituality in a Changing Economy’, terwijl Eric Peter zijn dialogen over de nabije toekomst presenteert. Ondertussen migreren Lola Bezemer’s rode stippen door de ruimte.

Het project Shifting Spaces verenigt jou en meer dan 20 transnationale kunstenaars, theoretici en lokale activisten met elkaar om positieve verandering tot stand te brengen. Wekelijkse evenementen laten ons saamhorigheid en verbondenheid ontdekken door middel van open dialogen, diners, radio sessies en vele workshops. Manjit Krishna Kaur leidt twee storytelling avonden – kritisch, maar toch fascinerend. De Keti Koti Dialogen van Mercedes Zandwijken evolueren tot één-op-één gesprekken om te zien op welke manieren we onze visies en gedachtegoed kunnen veranderen. De Open Dialogen betrekken iedereen in Shifting Spaces in een gesprek over positieve verandering. Een positieve verandering door middel van een alternatief verzet – eentje die constructief is in plaats van destructief.

Kunnen we onze diversiteit erkennen en accepteren door middel van compassie? Op welke manieren kunnen twijfel, verwarring en vergissing krachtig zijn? En wat betekent het om echt te luisteren en praten met elkaar?

Programma

  • Opening: vrijdag 18 maart, 20:00 – 01:00, met Discourse door Elie Karam.
  • In Conversation: Race, Vulnerability and Persistence, zaterdag 26 maart, 17:00 – 20:30 Deze avond concentreren we ons op de ervaringen van isolering, pijn en kwetsbaarheid zoals die beleefd worden door people of colour in voornamelijk witte ruimtes: het onvermogen en de moeilijkheden die worden ervaren bij het spreken over onderwerpen als ras, kolonialisme en dominantie van witheid. We kijken naar hoe we meer ruimte kunnen creëren voor ervaringen in deze processen en in het komen tot een punt waarin racisme bespreekbaar is. We onderzoeken op welke manieren we tot een meer verrijkende en volhardende struggle kunnen komen. Met Mitchell Esajas – New Urban Collective, Patricia Kaersenhout – beeldend kunstenaar en cultureel activist, University of Colour – Amandla Awethu, Katayoun Arian – art / research / activism – Discourse, Monique Duurvoort – choreograaf, Quinsy Gario – kunstenaar , schrijver, Roet In Het Eten, Decolonize The Museum – Hodan Warsame.
  • A way a lone a last a lost a loved a long the. Audio-visual renarration of Finnegan’s Wake, donderdag 31 maart, 17:00 – 21:00 Audio-visueel verhaal van Finnegans Wake‘met Mariana Darvas Lanari, Sjoerd Leijten en Katinka de Jonge. We maken muziek, lezen hard op en luisteren zachtjes. Wij zijn een drietal die de passages uit ‘de Wake‘ uitvoeren. Met behulp van een aquarium, elektro-akoestische klanken en woorden om een ​​trouw ontrouw renarration van het verhaal te maken. Finnegans Wake wordt vaak gezien als het moeilijkste werk geproduceerd in de literatuur. Als je verder kijkt, ontdek je de rijke, bizarre fantasie van een man die een hoogst eigenzinnige visie op de wereld had. Joyce keerde zich tegen de verheerlijking van geweld, hij probeerde de dogmatische rolpatronen van mannen en vrouwen te doorboren en hij was zeer kritisch over religie. Dit waren vooruitstrevende ideeën voor het strenge katholieke Ierland van de vroege twintigste eeuw, maar ook voor de tijd waarin we nu leven. De oneindige verbeelding en elegantie van sociaal geëngageerde gedachten maken Finnegans Wake een unieke ervaring, vandaar dat we dit project zijn gestart.
    Gezien het boek in de vorm van een droom is, maakte Joyce een droom taal. Een taal die de regels van de grammatica en spelling breekt, in welke woorden van verschillende talen aan elkaar worden gelijmd, in een proza ​​gemengd met muzikale vormen gebouwd met “onomatopoeic” kwaliteiten. Op de eerste pagina staat bijvoorbeeld: De val (bababadalgharaghtakamminarronnkonnbronntonnerronntuonnthunntrovarrhounawnskawntoohoohoordenenthurnuk!). Het verwijst naar de val van de mens uit het paradijs, maar ook de val van Humpty-Dumpty van de muur in een oud Engels kinderliedje. De daling wordt gevolgd door een zogenaamd “donder-woord“, een woord samengesteld door het woord donder in verschillende talen die het geluid van de donder en iemand die van de trap af valt nabootst. De taal wordt in eerste instantie als absurde, komische onzin gezien, maar het bevat allerlei betekenissen en verwijzingen onder de oppervlakte. Deze zinvolle speelsheid is wat ons aantrekt in ‘Finnegans Wake‘. Naast het sterke muzikale aspect van de taal, is het visuele aspect van de tekst ook van vitaal belang voor het verhaal. Om een ​​frame waarin de tekst wordt geprojecteerd te maken, maken we gebruik van een aquarium als een metafoor voor het boek dat stroomt in het water, het vrouwelijke principe, van begin tot eind. De tekst begint in een rivier, produceert wolken, regen en eindigt in een oceaan in de laatste pagina.
    We willen benadrukken dat de taal een karakter is in ‘Finnegans Wake‘: Het reageert op gebeurtenissen die zelf veranderen naar aanleiding van de dezelfde gebeurtenissen. Wij richten ons op het ontwikkelen van een stuk waarin fragmenten van Finnegans Wake worden verteld en gezongen, begeleid door elektro-akoestische muziek, gitaar, viool, banjo, sample loops, patronen, herhalingen en vocals. De computer code achter de opstelling stelt ons in staat te controleren on-the-fly, maar levert ook onverwachte voorwerpen, geluiden en structuren op. Dit leidt tot een voorstelling die meer een open netwerk van mogelijkheden, verenigingen en interpretaties is, een analogie aan het boek. Dit project volgt onze bijdrage in Waywords en Meansigns (2015) een volledige muzikale versie van Finnegans Wake geproduceerd door de Amerikaanse schrijver en radiomaker Derek Pyle, voor wie we het eerste en het laatste hoofdstuk van het boek deden.
  • Open Dialogue I: You’re My Other, zaterdag 2 april, begint om 18:00 De Open Dialogue avonden pogen visies, begrip en compassie te verbreden door gelegenheid te bieden samen te luisteren en spreken. Drie mensen met verschillende achtergronden en ervaringen worden uitgenodigd hun kennis te delen in een dialoog met elkaar en het publiek. De avonden richten zich op een uitwisseling van woorden en stiltes, waarbij de uitgenodigde sprekers dienen als ontstekers van een vuur dat zal branden onder ons allemaal. Deze eerste dialoog staat in het teken van ander: het zijn van de ander en het spreken voor of tot de ander.
    Sprekers
    Rory Pilgrim, Elie Karam, Anne Russchen en Alfie Vanwyngarden.
    Moderator
    Christine Quinan
    Van 17:00 tot 18:00 kun je voor een kleine donatie genieten van Egon Hanfstingls Blissfull Peas/Peace Soup.
  • Workshop Speaking to See: Listening to Feel: Art of Process, dinsdag 5 april, 19:30 – 22:00 Doe mee aan de storytelling workshops en ervaar hoe fascinerend, nuttig en krachtig de aard van de menselijke stem is. Je kan verschillende tools en tricks gelijk live voor een publiek uitproberen en ondervinden hoe storytelling bijdraagt aan een betere communicatie met jezelf en anderen. De Storytelling workshop wordt gegeven door Manjit Krishna Kaur, zij is ook de MC van de Storytelling avond. Krishna is artistiek directeur van Fifth Friday Sisterhood gevestigd in Mezrab Cultural Centre. Kaur is een schrijver, een journalist, een sociaal activist en ook een performancer, ze is Brits-Aziatisch en woont inmiddels al 30 jaar in Nederland.
  • Open Dialogue II: Geographies of Change, zaterdag 9 april, begint om 18:00 Tijdens deze tweede dialoog gaan we praten over de geografie van de aarde. Wat betekent het om grenzen te sluiten en mensen het recht te ontnemen om overal vrij heen te kunnen reizen? Wat voor een invloed heeft globalisering op ons? Kan de diversiteit van onze geografische locaties een kracht zijn? En op welke manier kan klimaat gerechtigheid de verandering brengen die we nodig hebben? Sprekers: Selçuk Balamir, Prahbu Kandachar, Wayne Modest, Teresa Borasino. Moderator: Isabel Hoving.
  • A portrayal; IKEA, zondag 10 april, 15:00 – 16:00 Maud Oonk maakt performances door middel van een emotionele betrokkenheid binnen de formele structuren van onze samenleving. Zij reflecteert die formele structuren door ze te spiegelen binnen haar performances. Dit jaar is Maud begonnen met een project dat verschillende banen representeert die we in de moderne, westerse samenleving tegenkomen; een barista, een McDonald hamburger maker, de manager, fitness instructeur, gezondheid goeroe, een kunstenaar en nog veel meer. Het doel van dit project is om een ​​serie performances te creëren, over de verschillende rollen en handelingen die er verricht moeten worden bij formele banen. Voor haar performance in de W139 wordt Maud Oonk een IKEA medewerker. De performance bestaat uit het maken van aantekeningen en schetsen, net zoals in de IKEA zelf.
  • Screening: Transit Levantkade / Job en de Hollandse Vrijstraat, zondag 10 april, 17:00 – 19:00 Shifting Spaces vertoond twee bijzondere cult-documentaires: Transit Levantkade en Job en de Hollandse Vrijstaat. Beide gaan over buitenstaanders binnen de Nederlandse cultuur en de kraakcultuur van eind jaren 80 – begin jaren 90. De films zijn gemaakt door Rosemarie Blank. Blank is sinds begin jaren 80 actief als filmmaakster.
  • (Sub)conscious, (Under)exposed and (Un)wanted Images in the Art World, dinsdag 12 April, 20:00 – 22:00 Kom, doe mee en ervaar het dialoog over representatie, cultureel erfgoed en de complexiteit van eigendom. We zitten in concentrische cirkels in een gestructureerde dialoog, terwijl we om de beurt geconfronteerd worden met het spreken en luisteren naar elkaar. De vragen in de dialoog zullen inzichten in persoonlijke ervaringen en perspectieven van elkaar geven.
  • Early Spring Musical Picnic, donderdag 14 april, 18:00 – 21:00 Live muziek, soep en thee. Kom langs en geniet van de transnationale bands die voor ons gaan spelen: MONOCROMA en WARACHE BEAT. Een vroege voorjaar met een muzikale picknick in Shifting Spaces, verwen je oren met kleurrijke muziek en je buik met zalige soep en thee!
  • Decolonize Beauty and our Bodies, vrijdag 15 april, begint om 19:00 De avond staat in het teken van historische, (neo-)koloniale, kapitalistische contructies van schoonheid en de manier waarop deze worden gehandhaafd en/of versterkt; er worden persoonlijke ervaringen gedeeld en ‘tips and tricks’ uitgewisseld om de (neo-)koloniale, kapitalistische cosmetische industrie te omzeilen en om ons lichaam te bevrijden van het onderdrukkende ideaal waaraan het is onderworpen. Wij zullen gezamenlijk discussiëren over ons lichaam op een manier die de witte, Westerse standaard en bijbehorende binaire constructies omtrent schoonheid binnen en buiten Europa decentreert.
    Hierbij wijzen wij het idee af dat de discussie omtrent schoonheid oppervlakkig en apolitiek van aard is – deze discussie is intrinsiek gevormd door de kolonisatie, racialisering en gendering van ons lichaam. University of Colour heeft als doel het dekoloniseren van de universiteit. Ons collectief streeft ernaar een rechtvaardigere universiteit te creëren, zowel op demografisch niveau als wat betreft de curricula, waarbij aandacht dient te worden besteed aan niet-Eurocentriche perspectieven en ideëen.
  • TW000 Miles to The Netherlands, zaterdag 16 april, 17:00 – 21:30 Khaled nodigt vluchtelingen in Amsterdam en omgeving uit voor een avond vol met poëzie, muziek en film. Tijdens de avond zullen we de trailer van Yamen Abd Alnour’s Under the Sky presenteren en Leiden International Short Film Experience toont hun Audience Award winnaar: Mama Agatha – The Film door Fadi Hindash. In samenwerking met Stichting De Vrolijkheid gaat de band Art Colours prachtige muziek spelen. De Arabische poëzie zal worden vertaald naar het Engels. Eten zal worden verstrekt in samenwerking met de Guerilla Kitchen – Donaties zijn welkom. Programma door Aju Shrestha. Mede mogelijk gemaakt in samenwerking met Leiden International Short Film Experience en Mama Agatha